شنبه ۱۶ تير ۱۴۰۳ 06 July 2024
سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۶۷۱۱۳
محمدرضا نیک‌نژاد عضو کانون صنفی معلمان در گفت‌وگو با فراز:

تفکیک جنسی در کتاب‌های درسی؟! | حرف‌های وزیر برای دانش‌‌آموزان مسخره است

تفکیک جنسی در کتاب‌های درسی؟! | حرف‌های وزیر برای دانش‌‌آموزان مسخره است
یک کارشناس‌ آموزش و پرورش و عضو کانون صنفی معلمان ایران گفت: دانش‌آموزان، فقط نگاه ابزاری به کتب درسی دارند و بیشتر دانش‌‌آموزان به شکل مسخره‌آمیز به اظهارات وزیر آموزش‌وپرورش، پیرامون تفکیک جنسی کتب درسی نگاه می‌کنند.

محمدرضا نیک‌نژاد در گفت‌وگو با روزنامه اینترنتی فراز پیرامون اظهارات وزیر آموزش‌وپرورش مبنی بر تفکیک جنسی کتب درسی، گفت: وزیر آموزش‌وپرورش، یکی از افراد پر حضور در رسانه‌ها است اما خیلی دقیق صحبت نمی‌کند و همیشه بر علیه خودش، وزارتخانه و دولت، موج ایجاد می ‌کند و آموزش‌وپرورشی را که درگیر مشکلات کوچک و بزرگ است، وارد تنش‌هایی می‌کند که پیامدهای آسیب‌زا دارد.

 

نیک‌نژاد با بیان اینکه تفکیک جنسی کتب دانش‌آموزان از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری امکان ندارد، تصریح کرد: این اقدام بودجه زیادی می‌خواهد، دشوار است و به نظر می‌رسد با توجه به دغدغه‌های متفاوت آموزش‌وپرورش، از جمله؛ کمبود معلم، اجرا نشدن رتبه‌بندی معلمان، معضل کنکور و محتوای درسی، امکان اجرایی شدن ندارد.

 

او با اشاره به اینکه گفتند می‌خواهیم کتاب‌های دینی، تربیتی، سبک زندگی و تفکر را تفکیک کنیم، ادامه داد: کتاب‌های توضیح‌المسائل، بدون هیچ تفکیک جنسیتی، قرن هاست در خانه‌های ما وجود دارد، از کودکان تا افراد میانسال به این کتاب‌ها دسترسی دارند و فقط بخش‌هایی متفاوت است، بنابراین حتی اگر بخواهند طبق سنت شیعی پیش بروند نیز فقط باید فصولی باشد که مختص آقایان یا بانوان است و تفاوت دارد، البته که این موضوع در جهان کنونی، منسوخ شده است.

 

این کارشناس‌ آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: من یک مرد هستم، اگر می‌خواستم طبق چیزی که گفتند آموزش ببینم و هیچ درکی از افکار و جسم جنس مخالف نداشته باشم، چگونه می‌توانستم در کنار خواهر، همسر و دخترم زندگی کنم؟ شرط لازم برای داشتن زندگی سالم این است که همدیگر را بشناسیم و با روحیات، نیازها و خواسته‌های یکدیگر آشنا شویم. حتی اگر قرار است که مسائل جدا باشد، این نیاز جنس مخالف است که با آموزه‌ها آشنا شود تا بعدها زندگی سالم داشته باشد.

 

نیک‌نژاد مطرح کرد: نسل ما در دهه ۵۰ فقط کتاب درسی و چند کتاب متفرقه در اختیار داشت اما الان بچه‌ها از سنین کودکی به این اطلاعات دسترسی دارند و نیاز به محتوای آموزشی ندارند. گستردگی و آزادی انتخاب، دلیل گریزانی دانش‌آموزان از کتب درسی است چون بچه‌ها به دنبال چیزی می‌روند که آگاهی آن‌ها را افزایش دهد، نه کتابی که در بهترین حالت، توسط یک شخص ۵۰ ساله تدوین شده و با نیاز دانش‌آموزان آشنا نیست، انگیزه و علاقه‌ای نیز برای شناخت ندارد و آدم نسل گذشته است.

 

او با بیان اینکه عدم شناسایی نیازهای دانش‌آموزان و اقدامات این‌چنینی، از دلایل دین گریزی و شکافت بین دولت و ملت عدم است، اظهار کرد: به نظر می‌آید که آقای مرادصحرایی به دنبال ایجاد رضایت در بخشی از حاکمیت است که از آن پشتیبانی می‌کنند. وزیر آموزش‌وپرورش در بین دانش‌آموزان پذیرفته نشده و معلمان نیز مخالفت جدی حضور او بودند چون دانش لازم را ندارد و از بدنه آموزش‌وپرورش نیست. وزیر آموزش‌وپرورش در این ماه‌ها از سازمانی که سکان آن را بر عهده دارد، ناامید شده و در آستانه استیضاح قرار دارد بنابراین به دنبال جایگاهی در ذهن و دل حامیان خود است.

 

این عضو کانون صنفی معلمان ایران در پایان با بیان اینکه ما خیلی در آموزش‌وپرورش مشکل داریم، تاکید کرد: حتی دانش‌آموزان درس‌خوانی که برای رتبه‌های برتر کنکور تلاش می‌کنند، فقط نگاه ابزاری به کتب درسی دارند و همه به شکل مسخره‌آمیز به این اظهارات نگاه می‌کنند. فضای دانش‌آموزی در یک گستره دیگر تنفس می‌کند و فضای فکری این آقایان در جای دیگر است و این نسل، ارتباط فکری، عاطفی و دلی با مسئولین ندارند.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی